stoppa matchen

Priset som inte är ett Nobelpris går i år till:

Posted in Allmänt, Politik, vänner: by Micke on oktober 15, 2007

Tre amerikaner som har gett ovärderlig input till nyliberalismen! Det var ju ingen dark horse direkt om man säger så…

Nu till något annat.

I lördags var det meningen att jag och Sofia skulle gå och se Coffinshakers sprida sin mörka countryrock på Henriksberg. Därav blev det inget. Vi satt hemma hos sofia och laddade med Wii samt mjölkdrinkar när det meddelades oss att Henriksberg var proppfullt och att vi aldrig skulle komma in. Då beslutade vi oss för att sluta upp med Charlotta och co. på Kellys där det i vanlig ordning dracks mängder med öl. Där träffade jag på några gamla bekanta varav en var Maria som jag träffar på tok för sällan. Efter en del drickande så beslutades det att vi skulle dra vidare till Truckstop Alaska. Jag var dock väldigt skeptisk till den utvecklingen då jobb stod på dagordningen på söndagen. Men dum som man är så hamnade jag likväl på Truckstop där det dansades och dracks öl hela natten. Där träffade jag på lite gammalt falufolk i form av PG, PB och Emil samt en gammal bekant vid namn Sara. Mycket trevligt och jävligt kul helt enkelt. Hemma klockan 6 på morgonen och förutsättningarna för en bra arbetsdag såg inte direkt ljusa ut.

Söndagen förflöt i någon sorts blandning av bakfylla och ren och skär ångest. Man ligger som man bäddar och jag förtjänade antagligen varenda minut av mitt usla mående.

Idag är det minsann måndag och en helt ny vecka av synd och skörlevnad breder ut sig framför mig. Till helgen verkar det som att det planeras besök på Body Beat som ska vara någon ny syntklubb på Haket. Babyfirman kommer in från Borås och dom är ju alltid roliga att festa med så det blir nog bra det där.

Hur man än ser på det hela så är det fan riktigt roligt att vara tillbaka i svängen.

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. PC said, on oktober 15, 2007 at 14:15

    Ständigt dessa amerikaner när det gäller Nobelpris! Jag börjar tro att kommittén är full av rasister. Jag menar: borde man inte anlägga ett lite mer muslimskt perspektiv på prisutdelningarna? Annars kan ju den muslimska världen börja känna sig kränkt och bränna ned en och annan ambassad. Och tänk på alla viktiga upptäckter och uppfinningar som gjorts.

  2. trettinian said, on oktober 15, 2007 at 14:24

    Eh, jag förstår inte var du får en eventuell kränkning av muslimer ifrån? Jag skiter högaktningsfullt i var pristagarna kommer ifrån. Jag tycker alltså att hela grejen med ekonomipriset i sig är en aning suspekt. För det första så är det inget riktigt nobelpris, för det andra så är det bara liberaler och marknadsekonomer som ens kommer på tanke för priset, för det tredje så är det ingen slump att kollektivbanker får fredspris och bombhögermänniskor för ekonomipris.

  3. PC said, on oktober 15, 2007 at 14:28

    För det fjärde kan det vara svårt med ironi…

  4. trettinian said, on oktober 15, 2007 at 14:44

    Självklart är det svårt med ironi, speciellt i skriven form i kommentarsfält.

    Men nu när du förtydligar din ironiska hållning så var det så klart roligt resonerat! :)

  5. Lennart Nilsson said, on oktober 15, 2007 at 15:26

    Jag tycker att ironi ska förbjudas, det är diskriminerande mot människor som inte förstår ironi.

  6. trettinian said, on oktober 15, 2007 at 15:30

    Lennart: Står du och partiet bakom det förslaget? Äntligen ett vettigt förslag från en folkpartist!

  7. Hallstenssonidas. said, on oktober 16, 2007 at 00:43

    Ekonomipriset är lustigt delvis för att det handlar om just ekonomi. Ekonomiska vetenskaper är i de allra flesta fall lika med en organiserad teoribildning om marknadsekonomi. Här talar man om vetenskaplighet på ett sätt som har mycket lite gemensamt med till exempel fysik och kemi. Litteraturpriset utdelas också i ett ämne som inte har med vetenskaplighet att göra, men skillnaden där är att fältet är djupt splittrat; det finns mängder med föreställningar om vad som är bra litteratur. Inom ekonomin sysslar man inte med vetenskap, men man har ändå en klar föreställning om vad det handlar om, teoribildning om marknadsekonomi. Därför klingar ett nobelpris i ekonomi så falskt, man upphåller skenet om att det handlar om vetenskaplighet samtidigt som man inte på samma sätt som i humanvetenskaperna erkänner denna grundläggande icke-vetenskaplighet.


Kommentera

