stoppa matchen

Vad är dealen med Burma?

Posted in Politik by Micke on september 28, 2007

För det första; Självklart tycket jag att det är en bra och rättfärdig kamp som förs av människorättsaktivister i Burma. Det var fan på tiden att det brakar loss där. Jag har läst både det ena och det andra skräckreportaget både i tidningar och böcker om hur regimen styr landet med terror. Det var inga trevliga saker som det redogjordes för i dom texterna. Så jag säger – Go for it!

Jag har dock några frågor jag vill ha svar på också.

1: Vad tror folk att dom förändrar genom att ta på sig en röd tröja? Tönterier utan dess like om du frågar mig. Naturligtvis lyckades jag idag ta på mig min röda piké utan att tänka på det så nu tror alla att jag tror på den här ”klä dig i rött och fräls några stackars asiater”. Om ni verkligen vill göra en skillnad så är det enda sättet att åka dit och delta med era egna liv som insats. Opinionen är redan väckt, världen vet om vad som händer. En röd tissha gör faktiskt ingen skillnad.

2: Varför vill USA av alla länder ha hjälp av Kina(!!!) för att styra upp situationen i Burma? Vad tjänar dom på det? Vilka motiv ligger bakom? Låt mig gissa på att det är kapitalistiska motiv som ligger bakom. Men att USA skulle alliera sig med kommunistlandet kina för en sådan sak… Dubbelironi på det.

3: Är det någon som på allvar inbillar sig att det kommer att uppstå riktigt frihet i Burma om/när revolten lyckas? På sin höjd att det blir någon sorts liberal skendemokrati som topprids av kapitalistiska intressen. Precis som i resten av den ”fria” världen med andra ord. Självklart är alternativet liberal demokrati ställt mot ond militärdiktatur något bra. Men jag anser att det finns grader i helvetet. Den liberala demokratin är faktiskt inte den enda lösningen på dom kamper och konflikter som folk för dagligen över hela världen.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Evagrios said, on oktober 1, 2007 at 17:11

    Hoppet för Burma består i att de har en djupt demokratisk motståndsrörelse som kanske orkar stå emot nyliberalismens press ifall juntan faller. Men det är klart, det lyckades ju inte ens i Sydafrika med ett helgon som Mandela, så visst är det en knepig situation


Kommentera

