stoppa matchen

Faust

Posted in musik: by Micke on september 7, 2007

Sådärja, då var det gjort. Igår besöktes operan för första gången med syftet att faktiskt se en uppsättning. Jag kan verkligen inte någonting om opera. Det innebär att jag inte har några som helst referensramar som jag kan applicera på det vi såg igår. Jag har alltså ingen aning om det jag bevittnade var bra eller dåligt. Men ändå, jag tyckte faktiskt att det var riktigt trevligt. Trots textning så hade jag dock ganska stora problem med att hänga med och det berodde mest på att jag inte kunde läsa texten då den var lite för långt bort för min dåliga syn. Som tur var så hade jag sedan tidigare i alla fall grundläggande koll på historien om Faust. Lisa var hygglig nog och simultantolkade lite när det hände saker som jag inte hängde med på riktigt så jag tror nog att jag uppfattade det relevanta.

På det stora hela så tyckte jag att dekoren var trevlig. Man fick lite känsla av 40-tal. Det var enkla kostymer och rätt så spartanskt på scenen. Scenen när ensemblen (heter det så?) dukade upp till fest var enligt mig bäst. Koreografin och tajmingen var riktigt snygg. När sångarna klämmer i riktigt ordentligt så blev man mellan varven riktigt imponerad. Att dom sjunger helt oförstärkt och att det hörs såpass bra är riktigt coolt.

Så för att knyta ihop säcken lite; Jag tyckte att det var riktigt trevligt. Ibland så tyckte jag även att det var riktigt bra. Speciellt masscenerna när det är många som sjunger samtidigt var väldigt bra och mäktiga. Jag skulle absolut kunna tänka mig att gå på någon uppsättning igen. Kan rekommendera Faust till vem som helst.

Och nej, jag fick faktiskt ingen lust att skaffa mig rutig kavaj med skinnlappar på armbågen efteråt. Konstigt nog.

Kommentera

