stoppa matchen

Skinny Puppy, London, Astoria.

Posted in Allmänt, Bakis, musik:, vänner: by Micke on augusti 15, 2007

Tisdagen började med en molande känsla i magen. Ungefär som på julafton när man var lite mindre. Efter att jag plundrat Saras kylskåp så slöt jag upp med Johan på Waterloo station (som är den andra stationen jag sett i London hittils som är större än Stockholms Central). Vi bästämde oss för att turista lite. Vi såg Stamford Bridge, åkte runt lite i tunnelbanan och gick omkring i centrum. Mest för att fördriva tid. Framåt fyra på eftermiddagen bestämde vi oss för att sätta oss på en pub i närheten av Astoria och dricka lite öl samt vänta in Sara som skulle ansluta direkt från jobbet. Stämningen steg och gladare blev vi.

Sara dök så småningom upp och hon styrde in oss på tankar om mat. Sagt och gjort, vi hamnade på någon kinakrog i något som såg ut som ChinaTown. Gott och billigt var det hur som helst. Nu hade det förstås börjat regna riktigt ordentligt, som det ska göra i England. Vi smackade i oss den sista kina-ölen och drog så äntligen upp till Astoria (om man kollar astorias hemsida så märket man ganska fort att stället har en tydlig hbt-prägel och det tycker jag är extra bra). Väl inne i den svarta lådan till konsertlokal så vidtog väntandet på att Otto von Schirach skulle sparka igång sitt uppvärmningsnummer. Mycket riktigt, mannen som är ett geni och helt kass samtidigt gjorde entre och publiken, inklusive mig, visste om dom skulle skratta eller gråta. Musikaliskt kan man beskriva schirach som någon sorts dödsdisko med arrangemang som ligger nära Fantomas, mr Bungle och den typen av band. Väldigt underligt med andra ord och det fungerade inte så bra heller på den något lojja londonpubliken. Otto klev av efter att bananaSLOTH hade kommit upp och gästspelat. bananaSLOTH är tydligen den senaste artisten som skrivit på för Cevin Keys bolag SubCon.

Efter att inte ha blivit särskilt imponerad av förbanden så hoppades jag verkligen att Skinny Puppy skulle vara i bättre form. Det var dom. När dom klev upp strax efter 21 så påbörjades ett av dom största musikaliska ögonblicken i mitt liv. Dom radade upp klassiker smakfullt blandade med nya låtar. Ogre såg skummare ut än någonsin i bratshästsvans och fejkblodet flödade precis som det ska. Ljudet var tyvär lite burkigt och en finstämde låt som Amnesia (skinnys enda tryckare?) blev nästan helt förstörd på grund av ljudet. Trist förstås men när man dansar och njuter av världens bästa band så märker man knappt av det. Noterbart är att dom inte spelade Testure som väl får anses vara deras största hit. Men vi fick ju Worlock, Dig it, Fascist jock itch, och en hel del andra juveler ur låtskatten.

Efteråt försökte vi förtvivlat hitta ett ställe där vi kunde ta en bärs. Det är lättare att få tag på en öl 23:30 i Falun en tisdagkväll än vad det är i London. Men skam den som ger sig, Sara hittade någon Bar Soho där vi hängde med två nyfunna kamrater. Och jag kan än en gång konstatera att min engelska verkligen suger. Men vad fan, man kan inte göra mer än att försöka göra sig förståd och jag förstår ju vad folk säger till mig aldeles utmärkt. För att vara en bar mitt i Soho tyckte jag det var ganska anmärkningsvärt att dom stängde klockan 01 men det gjorde dom ändå. Hem till Tooting med nattbuss och vi lämnade av Johan någonstans på vägen. Hur stor är chansen att Johans syster bor på samma buslinje som Sara gör? Jodå, så var det i alla fall. London är mindre än vad man tror.

Nu är jag lite lätt bakis och jävligt sugen på engelsk frukost. Får se om jag kan ordna det på något sätt. Den här resan har varit skotskoj. Skinny Puppy förstås, umgås med kompisar och så den helt oöverskådliga varelse vid namn London som pulserar här utanför fönstret. Jag måste nog åka hit snart igen och gå på någon fobollsmatch. Jag har ju nästan lovat att följa med på Stamford och se Chelsea. Måste kräva en gentjänst av Johan i form av sällskap på Emirates och beskådande av mitt Arsenal. Eller så kanske man skulle satsa på ett derby så slår man två flugor i samma smäll…

Jaja, imorgon bitti, jag måste gå upp så tidigt så jag funderar på om det smartaste är att inte lägga sig alls, bär det av hem till Sverige igen. Det ska bli skönt att komma hem och äntligen få landa efter Visby och massor av vansinne. Och så kommer ju Lisa ner och hälsar på nästa vecka. Det ska bli sweet.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. lillasyster said, on augusti 15, 2007 at 22:02

    Man skulle kunna säga att jag är avundsjuk. Men det vore att tona ner det hela med trucklaster. Jag är grymt avundsjuk. Både på skinny puppy, och på london. Det verkar ha varit en strålande resa.
    Själv har jag bokat biljetter till Hambrug för att se det lite mindre spännande bandet Dozer. Haha. Skrattretande.

  2. Hallstensson Göring said, on augusti 17, 2007 at 01:53

    Jag är också avundsjuk. Ditt helvete.

    Otto vin Schirach? Undrar om han är släkt med Baldur? (http://sv.wikipedia.org/wiki/Baldur_von_Schirach)


Kommentera

