stoppa matchen

Musik och sånt.

Posted in musik: by Micke on juni 26, 2007

Har lite småtråkigt så jag roar mig med att ladda ner lite musik. Eftersom jag har så sjukt dålig koll på vad som är bra, utanför den självdöende synthscenen, så blir det med varierande framgång. Jag letar efter den där kicken som man kan få av en riktigt bra låt. Jag har blivit så trött på allt överanalyserande av tyska minimaltekkno labels och hur indie The Sounds majas tatuering egentligen är. Jag letar efter ren jävla eufori. Den där glädjen som man kände när man var 16 år och allt stämde. Tidpunkten, hormonerna och Joels sång i Cat Rapes Dog. Jag kommer antagligen aldrig hitta tillbaka dit men jag vägrar att låta bli ett försök eller två.

Ge mig en bra låt!

Dessutom är ju det här med vad man lyssnar på och hur man sportar sin musiksmak omgivet av en ganska stor social press. I alla fall är det något jag upplever. Det är så jävla viktigt att vara ”trve” och helst ska man ha varit nere med skiten sen tiden innan replokalen ens var bokad. Kille37 sitter på nätet och orerar om hur mycket bättre det var när Depeche Mode spelade på måndagsbörsen någon gång i början på ett 80-tal vi alla borde glömma bort och begrava. Nostalgin och jakten på det ”äkta” ligger som en våt yllefilt över hela musiksvängen och kväver alla mina försök till att utveckla min egen smak och mina egna åsikter. Hur man än vänder och vrider på så är 99.9% av all musik som produceras ren och skär jävla dynga. Så var det förr och så är det nu.

När man går in för att vidga sina vyer så springer man in ett snår av artister, stilar, rätt och fel. Man ser inte låtarna och det dom skulle kunna betyda på grund av all skit som ligger i vägen och skvalpar.

Så. Vad har jag hittat idag då? Ingenting. Det slutade med att jag drog ner några Nitzer Ebb videos istället. Exakt hur spännande är det egentligen?

Ge mig i alla fall en bra textrad!

Love försåg mig med slutmixen på Zyclon-Es kommande skiva. Dom gossarna har verkligen något på gång. Lite egna ideér, helt okej ljudbild och en rejäl dos musikaliskt hantverk kan man komma långt på. Ge dom några varv till i studion så kommer dom att kunna uträtta stordåd.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jens said, on juni 27, 2007 at 00:18

    Okej du får en top 3 av mig ! Med länkar, motiveringar och allt!

    1- The Elected – Biggest Star: Den här låten är verkligen ett riktigt indie-epos av mästerlig klass! Den börjar lugnt, går vidare in i något slags saxofonsolo, vidare in i ett lugnt gitarrsolo som stegrar och avslutas med emo-vrål från den djupaste avgrunden! Ungefär då känner jag pur eufori! När sångaren bara vrålar ”I cant lose, i cant lose, i can aaaaaaaaaaaaaaaaaah” . .då är man tonåring igen!

    http://www.zshare.net/audio/24463230a7b057/

    2 – Vicarious Bliss – Limousine: Från det extremhypade franska bolaget Ed Banger Records som huserar elektrofolkets nya guldgossar Justice. Tycker dock att den här låten från den lite mindre kända akten Vicarious Bliss är vassast av dem alla. Det är som ett 5,5 långsamt stegrande kokainrus någonstans på 80talet med ett stänk av arenarock.

    http://www.zshare.net/audio/244645827cf37f/

    3 – The Killers – You Were Young (Jacque Lu Cont Remix): Det går inte att komma ifrån att The Killers alltid bjuder på en exemplarisk exercis i populärrock när de släpper singlar. Endast en enfaldig människa skulle påstå annat. När de dessutom remixas av Jacque Lu Cont aka. Thin White Duke aka. Les Rytmes Digital så kan man vara tämligen säker på att euforimätaren kommer braka genom taket. Det är bara att ge efter och släppa fram den där lilla Ibiza-människan som bor inom oss alla.

    http://www.zshare.net/audio/2446572a8ac435/

    SÅ , nu var jag väl snäll?

  2. trettinian said, on juni 27, 2007 at 00:26

    Jag bugar och och bockar. Skönt att du serverade allt på silverfat !

    Uttalande om musiken kommer inom kort.


Kommentera

