stoppa matchen

30 timmar på en buss och sen då?

Posted in Airsoft, Allmänt, Bakis, fotboll:, GAIS, Politik by Micke on juni 19, 2007

Huh. Har äntligen landat hemma efter dom senaste dagarnas flängande från norr till söder. Jag borde egentligen skriva en massa saker om vad som var bra och dåligt med Berget 5. Men jag tar det lite kort istället.

Vi börjar med det positiva. Om man samlar 1200 personer på samma ställe i skogen så måste det ju finnas vettigt folk där någonstans. Och det gjorde det. Den absolut största behållningen med spelet var att träffa massa olika folk från olika länder. En del roliga slovaker, några förvirrade fransmän, en hög holländare och krydda upp med en drös ryssar som inte kan ett ord engelska så får vi en ganska rolig dynamik. Förutom den sociala biten så fungerade arrangemangets logistik förvånansvärt bra, vi fick vårt vatten och våra skithus. Mer kan man egentligen inte begära.

Allt det negativa man kan komma på överskuggas naturligtvis av det tragiska dödsfall som inträffade. Det olyckliga var tack och lov helt orelaterat till airsoft som hobby utan berodde på strikt medicinska orsaker. Lokalpressen har skrivit om det här och det finns egentligen inget mer att tillägga än att Berget Events skötte situationen lysande. Dom blåste av spelet, plockade ur den förolyckades grupp ur spelet och tillkallade ett kristeam. Exemplariskt.

Nog om det, det fanns naturligtvis andra negativa aspekter att gnälla lite på. I mitt tycke är det största felet som kan noteras på Berget 5 att scenariot helt enkelt inte höll tillräckligt hög klass. Visst kommer man långt på balla miljöer och massor av folk men om det känns som att alla uppgifter man ska utföra är helt meningslösa så är det inte särskilt kul. Vi som spelade KGB hade alltid full rulle och det blev sällan tråkigt men jag vet om grupper som i princip satt och vaktade en buske i flera timmar utan att det hände något. Min egen refelektion över det är att jag själv har inga problem med att vakta en buske, bara jag kan känna att det betyder något för spelet och framför allt om jag känner att det är i ett ”skarpt” läge. Man ska känna att det är på ”riktigt”, att det kan barka när som helst. Den känslan är nog nära på helt omöjlig att skapa på ett spel med 1200 deltagare. För att knyta ihop säcken lite så är nog Bergets största problem att folk har så olika förväntningar på spelet. Vissa vill köra hardcore milsim där man inte sover ordentligt på fem dagar och lever på älgbajs medan andra, som jag på detta spel, gillar att löka i basen och gå ut och panga lite när andan faller på.

Hur som haver, jag hade en trevlig helg helt klart och jag skulle absolut kunna tänka mig att åka på ett till Berget. Särskilt om jag får fortsätta spela en specialroll som sätter sin egen agenda och hjälper arrangemanget med lite specialuppgifter.

img_9596.jpg
Jag har hittat min ny kärlek i form av PKM.
Bild: Johannes Axner. Fler bilder finns här.

Så, efter hemkomst från Berget så åkte jag och Szofia ner till Helsingborg för att köra ner spättekakan i halsen på Henrik Larsson och Co. Det gick väl så där. Vi tog ledningen en bit in i andra halvlek och GAIS var inte på något sätt sämre än Helsingborg. Tråkigt nog kvitterade HIF med ett riktigt klassmål. 1-1 blev resultatet och det får väl ses som rättvist men ändå med en liten sur eftersmak med tanke på att vi tappade en ledning.

Dessutom fick snuten tuppjuck på oss igår och började veva på några av våra killar med batongerna. Jag tror dom tog in 6-7 stycken helt oprovocerat som dock blev släppta efter matchen utan påföljd. Jag gillar verkligen matkimissbrukande snutar, det känns så tryggt på något sätt. Jag skulle så gärna vilja veta vad det är dom tror dom vinner på att behandla vanliga normala fortbollssupportrar på det sättet? Jag har ingen aning men det slutar ju med att ingen i våra supporterled har ett enda gott ord att säga om polisen. I slutändan är det repressionapparaten som skapar ”huligan”-tendenser. Det finns liksom ingen anledning att respektera poliser och ordningsvakter. Varför ska man lyssna och lyda en kille som helt plötsligt kan sopa till dig med en batong i huvudet helt utan påföljd? Men en bortaresa är aldrig bortkastad. Det är faktiskt skitkul att vara ute i Sverige och rumla runt med en bunt likasinnade galningar.

Nu har jag inga planer dom närmaste dagarna. Det är faktiskt riktigt gött. Om ni, kära läsare, har något kul på gång så hör av er för bövelen.

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. preveð said, on juni 19, 2007 at 18:52

    denna artikel vittnar bara om en ökande rasism i Sverige inriktad mot ryssar
    позор шведским неофашистам

  2. trettinian said, on juni 19, 2007 at 20:06

    que? Jag är absolut inte någon rasist…

  3. Hector said, on juni 19, 2007 at 20:54

    och sedan när blev ryssar en ”ras”?


Kommentera

