stoppa matchen

Ibland blir man imponerad

Posted in musik: by Micke on juni 1, 2007

Igår damp sista delen av subconscious studios ”FRom tHE vAult II” prenumeration ner i brevlådan. Det här utskicket innehöll 5cds med bland andra Skinny Puppy, The Teargarden, plaEAU, Hilt, lite annat smått och gott samt en unik skiva som alla prenumeranter får med titeln ”rare”.

Det har förflutit lite för kort tid för att jag ska hunnit sätt mig in i allt meterial ännu men det lilla jag har hunnit lyssna imponerar kraftigt på mig. Men det är klart. Är man en sån sjuk fanboy som jag är så skulle Ogre kunna fisa i en mikrofon i 45 minuter och jag skulle ändå hylla det.

Skinny Puppy – Back and forth vol.7 – Johannes kommenterade omslaget med ”dom har gjort mycket bra men omslag är dom fan inte bra på”. Jag håller inte med riktigt. Den där skabbiga skräckfilmskänslan ska vara där! Dessutom med ny logga och nytt typsnitt som känns väldigt oldschool och retro. Darrande stoppar jag in skivan i datorn och rippar in den i iTunes. Det är den enda spelningen den kommer att få, skivan kommer att få tillbringa resten av sin existens väl skyddad i min cd hylla. Enligt omslaget så innehåller given ”Home recording demos made Last Rights – Process” så det är alltså dåligt med ”riktiga” låtar. Det som slår mig är att här har dom gått in i arkivet, plockat ut lite godis och putsat till ljudet en aning och ändå är det en bättre skiva än mycket av det jag har hört dom senaste åren. Helt fantastiska råmixar på några Process spår, några strukturerar som flyter runt i ett jävla oljud samt Ogres sång helt naket och utan effekter. Det här är Skinny Puppy med punkproduktion och jag tycker det är helt fantastiskt.

En av dom skivor jag såg fram emot mest i det här utskicket var The Tear Garden – The Secret Experiment. Konstellationen består av cEvin från skinny och Edvard Kas-pel från The Legendary Pink Dots. Dom har gjort några skivor genom åren och dom har pendlat mellan helt geniala till ganska trötta psykadeliarocks prylar. Den här däremot är en ren njutning. Bubblande syntar, suveräna texter och en enorm känsla för materialet. Jag känner på mig att The Secret Experiment kommer att få mycket tid och uppmärksamhet från mig framöver.

cEvin key måste vara född med amfetamin i kroppen. Det senaste halvåret har hunnit med att ge ut skivor med alla sina sidoprojekt, släppa en ny fullängdare med skinny puppy och ge sig ut på en turné. Fast han kanske fick tid med sånt när han slutade med heroin.

studio_1_fullsize.jpg

Kommentera

