stoppa matchen

Blåvitt sitter i skiten men vilka gör inte det?

Posted in fotboll:, GAIS by Micke on maj 24, 2007

När man läser att en före detta styrelsemedlem från IFK Göteborg sitter och grinar i rätten kan man inte låta bli att småflina lite elakt. Arketypiskt beteende för småpojkar som blivit ertappade med handen i kakburken och inte vågar erkänna helt enkelt. Nu är ju inte mitt eget lag moralens mästare direkt, speciellt inte när man tittar på hur dom fårhåller sig till sina supportrar, men så vitt jag vet har GAIS i alla fall alltid hållit sig innanför lagens riktmärken.

När Ijeh-Selakovic-skattefiffel-affären uppdagades första gången läste jag någonstans att det tydligen finns en IFK Centralorganisation som på något sätt kontrollerar namnet IFK. Enligt artikeln jag läste då ska dom inte ha gillat att kära gamla IFK Göteborg sysslar med skattefiffel och båg. Det kan alltså innebära att i slutändan så kan blåvitt bli av med rätten att kalla sig för just IFK. Det vore ju fantastiskt underhållande. När man kommer in på IKFCS webplats så står följande på första sidan: ”Centralstyrelsen stöttar landets IFK-föreningar med information om ekonomi, juridik och stadgar. Vi värnar också IFK-traditionen med blå-vita färger och skyddat varumärke för klubbmärke och fyruddiga stjärnan. Kamratskap och etik sätts i centrum.” Just den sista meningen där i kombination med ”information om ekonomi, juridik och stadgar” gör ju att man börjar gapskratta. Enorm underhållning och helt i linje med att skadeglädje är den enda sanna glädjen.

Och så då till mitt eget kära GAIS. På måndag ska vi möta ovan nämnda IFK Fiffel och båg i årets första derby. Som det ser ut nu så ställer mitt jobb till det rejält för mig och det verkar som att jag inte kan gå på matchen. Väldigt trist men jag får väl skicka uppmuntrande sms till Roland Nilsson istället. Naturligtvis hoppas jag på seger i matchen. Men som alla vet så är ju inte GAIS stabiliteten personifierat iår. Vi kan vinna, vi kan förlora och det kan naturligtvis sluta oavgjort. Men faktum kvarstår, ett derby mot ärkerivalerna i IFK (så länge dom nu får heta det) är verkligen något speceillt.

Utöver förberedelserna inför derbyt så har det börjar koka rejält i GAIS supporterled. Det är ett stort gäng tongivande supportrar som helt enkelt har börjat tröttna på klubbens väldigt ignoranta hållning till sina fans. För att få lite historik till livs så kan ni bläddra ner en bunt inlägg på den utmärkta bloggen ”KLAGOBREV TILL FOLKHEMMET”och börja läsa därifrån. Jag säger bara att jag personligen håller med om mycket av den kritik som riktas mot gaisstyrelsen och det börjar verkligen bli dags att sätta ner fötterna snart. Jag följer utvecklingen noga och jag är mycket intresserad av vad som händer.

Kommentera

