stoppa matchen

Upp till kamp!

Posted in Politik by Micke on maj 1, 2007

Idag var det då äntligen första maj. Äntligen av två anledningar. Först, men inte främst, så är man ledig. Det är jävligt skönt. För det andra så är det den enda helgdagen i det här landet som är värd att fira överhuvudtaget. Visst är julen, midsommar och andra högtider väldigt trevligt men julen är ju mest med familjen och midsommar brukar ju numera bara ses som en anledning att supa till lite.

Firandet av arbetarnas egen dag smygstarde redan igår då jag och Crust-Erik med posse firade den något hedniska högtiden Valborg. Vissa hävdar att vi gör det för kungen och andra för att skrämma häxor eller vad det nu kan vara. Vi började lite lätt i Slottskogen men en öl och tittande på brasa. Efter lite konsensuartade förhandlingar så rullade vi ner till forum för att hjälpa till med dom sista förberedelserna där. I praktiken innebar det att klippa klart dom sista flygbladen.

Morgonen av den stora dagen inleddes inte med den traditionsenliga revolutionära frukosten utan med att käka en glass (big top för den som är intresserad, och ja, den var riktigt god i solskenet) och att övervaka Liberala Partiets samling. Detta för mig, fram till igår, helt okända högerparti tänkte hålla en antifacklig demonstration och det var inget vi tänkte acceptera tigande. Efter lite väntan så visar det sig att Liberala Partiet i Göteborg består av ca tio stycken socialt hämmade rollspelsnördar som knappt vågar dela ut flygblad. Killen jag fick ett flygblad av ryckte till av ångest när jag frågade vad fan det var för smörja han stod och delade ut. Min tes i det här är att jag egentligen inte har särskilt stora problem med småpartier ute på bomb-höger kanten. Men varför i hela helvetet ställer dom sig just på vår dag och visar upp sina finniga plyten? Liberalernas agenda gäller ju dom trehundrasextiofyra dagar om året som inte är första maj så då kan dom väl vara en aning finkänsliga för en gångs skull? Men vad vet jag, deras plan var antagligen att vi skulle slå dom på käften och att dom då skulle få gråta ut i kvällspressen och därmed skaffa sig maximalt med mediautrymme. Men den lätta gick vi inte på! När vi väl konstaterat att Liberala Partiet var helt menlösa, samt helt stillösa, så drog vi vidare. Lite koll på bältesspännarparken, en kaffe med macka och en spårvagnsresa senare så anslöt vi till samlingen på Masthuggstorget.

Själva tåger är inte så mycket att orda om egentligen. Det var enligt min uppskattning ungefär tusen (den officiella siffran femtonhundra är jag inte helt övertygad om) tappra syndikalister som i vanlig ordning rörde sig i formation skithög den traditionella vägen bort till avenyn och samlingplatsen i Bältesspännarparken. Fina tal och god stämning gjorde att jag i år faktiskt klämde i lite extra när vi sjöng internationalen.

Efteråt följde första maj fika på Kosmos, vars bärpaj jag verkligen kan rekomendera. Mitt posse åkte hem till sitt så jag hängde med Jon och c/o på lite parkhäng och ytterligare en fikastund hemma hos en klasskamrat till honom.

På det hela taget en riktigt skön, avslappnad och trevlig första maj. Det är verkligen årets bästa dag, speciellt med sånt kanonväder som vi hade idag.

Kommentera

