stoppa matchen

Min hjärna smälter för att det är så jävla bra!

Posted in musik: by Micke on april 26, 2007

Ehum. Som alla vet så är jag ett stort fan till Skinny Puppy. Nä, vi börjar om. Som alla vet så är Skinny Puppy levande gudar och planten jorden är egentligen inte en värdig plats för deras existens. Om vi utgår från att det jag nyss sa är sant, vilket det är, så lever jag på smulorna från deras bord. När jag lyssnar på deras musik så upplever jag små korta ögonblick av klarsynthet. Jag vet inte om ni har upplevt det men ibland så känner man bara ”Så här är det!” och man tycker att man är sanningen på spåren. Man känner sig både känslomässigt involverad samtidigt som man ser på det utifrån och man ser varenda händelse, tråd eller skeende som leder fram till just den här punkten, där vi befinner oss just nu. Och jag förstår inte ens själv vad jag skriver nu, men det jag ville komma fram till är detta: Skinny Puppy med sidoprojekt är större än livet. När man är på rätt humör.

Hur som helst. Nu var det så här. Skinny Puppy folket, mest cEvin och Dwayne (medan han var i livet), har under lite mer än 20 års tid spelat in obscena mängder material till olika sidoprojekt och saker som helt enkelt inte har använts till något alls utan lagts in i det arkiv dom kallar ”The Vault”.

För några år sedan, ungefär i samma veva som Skinny Puppy började existera som band igen, så började cEvin Keys egna bolag Subconcious Communications släppa en serie av cds som dom kallade ”The Vault series”. Helt enkelt en drös givar med outgivet material, lite mixar och en del annat smått och gott. Den första serien resulterade i en bunt skivor som alla tar plats bredvid dom ”riktiga” skivorna utan att skämmas ett dugg. Kvaliteten var med andra ord jävligt hög på det cEvin tyckte att vi skulle få oss till livs.

Nu är det dags igen. Första paketet från ”The Vault series 2” damp ner idag. I paketet låg det två dubbel cds och en enkel cd. Dom två dubblarna är återutgivningar av två gamla klassiker i skinny puppy land, sidoprojektet Downloads cd Furnace med tillhörande bonusplatta och en Doubting Thomas cd The Infidel med tillhörande mervärde. Dessa skivor har jag redan lyssnat på en hel del och för den som letar efter riktigt bra grejer relaterat till Skinny Puppy så rekomenderar jag framför allt Doubting Thomas, då dom är ganska lika i ljudbild och tänk.

Men. Som en glittrande juvel låg den även där. Skivan jag inte visste att jag saknade. Fixer. En ny skiva av Download. Download är bandet som cEvin och Dwayne startade ungefär samtidigt som Skinny Puppy började krakelera fullständigt. Den första skivan, Furnace, som släpptes 1996, är en uppvisning i hur man misshandlar samplers och synthar så att dom ger ifrån sig ljud som egentligen inte borde användas till musik. Det kom några skivor till under namnet och utvecklingen har hela tiden gått mot mer technofierade och lite mer ambienta tongångar. Inget ont i detta, det håller förbannat hög klass över hela linjen. Ljudmässigt och idémässtigt har Download och skinny puppy inte särskilt mycket gemensamt egentligen men på senaste skinny given mythmaker tycker i alla fall jag mig höra att dom båda projekten har börjat påverka varandra. Inte så konstigt då det är samma kille som gör musiken.

Hur som helst, det som hela den här posten egentligen handlar om. Fixer. Downloads nya. Detta är 2007 års bästa skiva. Vad som än kommer att släppas i år så kommer ingenting komma upp i samma klass, kvalité och detaljrika produktion. Så fruktansvärt jävla bra helt enkelt. Elektronisk musik när den är som allra bäst. Syntarna stånkar, pyser och bubblar ut underbara melodier. Arbetet med trummorna är helt fantastiskt och ljubilden är en perfekt avvägning mellan det skiraste prasslet från fjärillsvingar till den absolut brutalaste oljudskakafonin. Det dunkar, stampar, skakar, skriks och jag bara jublar. Fanns det dansklubbar som vågade spela den här typen av musik så skulle mitt liv vara perfekt.

Tag varning dock, är du inte imponerad av instrumental ”intelligent tekkno” så har du inte mycket att hämta här.

Kommentera

