stoppa matchen

Kundtyper

Posted in Jobb by Micke on mars 15, 2007

När man sitter på telefonsupport så lär man sig snabbt att urskilja vissa kundtyper. Tyvärr är vissa vanligare än andra. Här har ni några av dom vanligaste vanligaste så att ni kära läsare får en aning om hur man har det på jobbet…

1: ”Nätverksteknikern” – Dessa personer lider av abnormt skev verklighetsuppfattning. Tilliten till dom egna kunskaperna är enormt överdrivna. Den här killen, det är oftast en kille, har en gång i tiden lyckats installera en router hos en polare och fick det att fungera den gången. Tur för honom men när man ber denna kund att plocka fram sin ip-adress så vet han inte hur man gör. MAC-adresser, TCP/IP-protokoll och nätverkskablar är rena grekiskan för ”Nätverksteknikern”.

2: ”Teknofoben” – Samtalet inleds alltid med att kunden förklarar att ”jag är ingen dataexpert”. Den här individen har med största sannolikhet nappat på något av alla hem-pc erbjudanden som var så heta för något år sedan. Personen i fråga har ingen som helst erfarenhet datoranvändning, utom möjligen hur man spelar patiens. Allt som ligger utanför start-menyn och skrivbordet är ett svart hål och kunden tror att om man öppnar kommandotolken så kommer datorn att haverera. Påfallande ofta klarar inte den här kundtypen av att läsa innantill på en skärm.

3: ”Spelaren” – Här kan man urskilja två undergrupper. Den första spelar World of Warcraft. Detta ”fantastiska” spel verkar väcka dom absolut sämsta egenskaperna hos folk. WoW-killen, ofta tonåring, har läst på något forum att hög ping är dåligt. Därför är den här personens andra intresse utöver WoW att sitta och pinga olika spelservrar samt att trakassera oss på supporten med långa listor på pingstatistik. Tydligen är ping över 50 helt oacceptabelt. Jag minns när jag började spela spel internet. Då var allt under 200 ping fantastiskt bra. Snorungarna har helt enkelt inget perspektiv på vad som är bra och dåligt. Den andra undergrupperingen spelar nätpoker. När pokerspelarens internetuppkoppling slutar att fungera på grund av att klåparen inte kan installera en router på ett korrekt sätt eller sitter med ADSLmodemet kopplat i en 25 meter lång förlängningskabel så är det första han gör att ringa mig. Naturligtvis hade pokerspelaren häng på en storvinst och vill genast kompenseras denna storvinst för att ”ni har sabbat min internetuppkoppling”. Bristen på perspektiv är svindlande.

Fortsättning följer…

Annonser

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hector said, on mars 16, 2007 at 09:48

    ”chefen”

    Har/är varit mellanchef i något medelstort företag där han, alltid en han, har kunnat köra med andra människor och därför aldrig behövt lära sig något om den nya teknologin. Är alltid 50+. Nu är han dock hemma och här finns ingen som kan göra jobbet åt honm. Så klart ringer man sin support. Den här typen av kunder börjar alltid med att tala om hur viktig han är, vem han känner och hur mycket han faktiskt betalar för denna tjänst. Försöker man få honom att felsöka något så skriker han oftast bara att han betalar en massa och han minsann ska tala med en chef. Om man skulle vara hygglig och felanmäla hans problem, som i 99,9% av fallen beror på att hans skräp hemma inte funkar, så börjar han gorma om att det tar för lång tid och att han faktiskt betalar för detta så det ska ordnas nu, han är faktiskt viktig.

  2. Szofia said, on mars 16, 2007 at 09:51

    Åhåh du måste ha med FÖRNEKAREN! :
    – Hur har du kontrollerat att det är första jack?
    – Ja det är det.
    – Jo men hur har du kontrollerat det?
    – Jag har inte ändrat nåt!
    – Okej men hur visste du det från början då?
    – Det är inte det som är felet!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: