stoppa matchen

Det börjar likna våren banne mig.

Posted in Allmänt, Politik by Micke on mars 14, 2007

Ja, då kan vi förklara vintern avrättad för den här gången. Men likt en zombie så lär den göra comeback i någon form, men just idag känns det inte så. Sol och grejer. Fantastiskt. Jag känner alltid så här när vinter helvetet är över. I teorin gillar jag ju snö och ordentlig kyla men här på västkusten är vinterhalvåret inget annat än en ren pina. Jag tar hellre 25 minus och riktig snö vilken dag som helst för regn och snöslask. Som den norrlandsfödde exil-mas man är så har man ju lite andra preferenser än de bortklemade söderlänningarna (alla söder om dalälven vill säga). Nu är ju inte Falun/Dalarna norrland på riktigt då landskapet rent geografiskt faktiskt ligger i Svealand men jag kommer undan ändå då jag har moderjorden i Jämtland.

Läste klart ”No Retreat – The Secret War between Britain’s Anti-Fascist and The Far Right” igår. Det är noretreat.gif en trevlig liten bok som handlar ganska exakt om det titeln antyder. Antifascister som ger extremhögern på käften. Klart underhållande och framför allt jävligt peppande läsning. Den tar avstamp i slutet av 70 talet och beskriver dom processer som fick två unga män att hoppa med i den militanta antifascismen. Boken slutar i slutet på 90 talet när bokens båda författare har bestämt sig för att dra sig tillbaka från barrikaderna. Man känner delvis igen sig i deras beskrivningar av hur man kan känna inför och framför allt hur man reagerar på nynazism. Visst är boken väldigt fokuserad på detaljerade redogörelser av hur själva det militanta våldet gick till men det ser jag snarare som en bra sak än en belastning. Visst kan vissa beskrivningar känna lite väl glorifierade men å andra sidan är författarna inte blyga inför att erkänna när det inte har gått så bra med nassebankandet. Min slutkläm är i alla fall att är man ens ytligt intresserad/fascinerad av militant motstånd så bör man ta en titt på den här boken. Recension finns här. Intervju med författarna finns här (pdf). Köp boken här.

Har fullt upp just nu. Figurer som ska målas klart inför GothCon, spel som ska spelas och utrustning som ska köpas. Mitt välmående är fan på topp.

Kommentera

