stoppa matchen

Sveriges bästa supportrar?

Posted in fotboll:, GAIS, Politik by Micke on mars 1, 2007

Vi gaisare brukar ofta slå oss för bröstet och hävda att vad som än händer resultatmässigt så är vi i alla fall ett gäng engagerade jävlar och dessutom är vi bra supportrar. Vad detta med bra supporteri innebär är förstås upp till var och en som håller på att lag att besvara men det som börjar antydas i gaisklacken gör mig inte särskilt glad alls.

Igår bevittnade jag en träningsmatch mellan GAIS och ÖIS. Snabbt summerat angående matchen, ÖIS slog oss med ett mål mot noll, vi hade en gubbe mer stor del av andra halvlek, vi bommade en straff och vi har ingen anfallare som tar ansvar i motståndarnas straffområdet. Förhoppningsvis så finns det en lösning på anfallskrisen. In Rolle we trust och så vidare. Nog om detta.

Tillbaka till det här med klacken och hur man uppträder som supportrar. Att definera sig själv som uppkäftig och tyken är helt i sin ordning. Jag älskar när det skanderas nidramsor om motståndarlaget och deras fans. Jag ryser av välbehag när vi frågar var deras united är och fingrarna sträcks upp i obscena gester. Jag nickar medhållande när någon full jävel har utsett domaren till sin personliga nemisis och verkligen låter domaren förstå detta. Jag faller gärna in i att upplysa min omvärld om mitt missnöje med ett domslut, ett dåligt spel eller precis vad som helst vi som gaisare upplever orättvist och sådant som de facto är snett. Bengalbränningar är jag helt klart för. Jag tycker det skapar en härlig känsla av dynamik och kaos. Vi ska vara en levande klack där känslor för grönsvart och en djävlaranamma mentalitet ska råda. Naturligtvis kan vi bli bättre på allt. Vi kan bli bättre på att sätta ner foten när GAIS pissar på supportrarna i arenafrågan. Vi på ståplats får ofta finna oss i ordningsvakters godtycke och andra former av övergrepp från ordningsmakten. Men det är inte det jag gnäller på idag.

Min enda konkreta invändning om hur vi som gaisare beter sig och vad vi sjunger om går ner på något så enkelt som sexism och antydningar om homofobi. Jag tycker inte det är roligt när vi svarar motståndarklacken med ”Åh tjejer, ni måste höja era röster för att höras” samt ramsan ”X.X är homosexuell”. Det är så sjukt fantasilöst och så förbannat tråkigt att anspela på sådana förlegade fördomar.

1: Att tjejer skulle vara sämre än killar på något sätt. Kan vi inte vara fyndigare än så?

2: Att homosexuell (antar att man vill antyda att spelaren i fråga är bög då ramsan riktas mot en kille) skulle vara något man ska skämmas över, alternativt bli förbannad över att kallas för? Är vi inte bättre än så?

Nu kanske jag låter som någon sort PK-ivrande pekfingerviftande slane här. Det kanske jag är också. Men min poäng är att jag ser faktiskt inte det roliga i att spela det gamla förlegade sexist/homo kortet när man ska svara eller håna motståndarlaget. Det är fantasilöst, omoget och helt enkelt inget jag vill förknippas med.

Vad kan då jag göra och varför bryr jag mig? Jag väljer ju aktivt vilka ramsor jag ska sjunga med i. Jag står där och skakar på huvudet när jag hör något från vårat håll som jag inte gillar. Jag kan blogga om det. Jag förväntar mig inte att alla håller med mig, så naiv är jag inte. Jag kan tänka mig att en hel del av mina gasikamrater tycker att jag är direkt pinsam som ens orkar skriva om det här. Pja, det kan jag ta.

Anledningen till att jag reagerar är att jag känner gaisare som är tjejer och jag känner gaisare som är homosexuella. Om dessa personer inte känner sig välkomna på grund av dessa ramsor och attityder så tycker jag det är en enorm förlust för supporterkulturen i stort och GAIS i synnerhet. Dessutom gör det mig så förbannat uppgiven. Jag bryr mig i någon sorts solidarisk omtanke om att alla tjejer, killar, bögar, flator eller vad fan man nu är och definerar sig som ska kunna stödja GAIS i vått och torrt. I med och motgång. Utan att känna sig kränkta av sin egen klack.

Ska vi kunna följa devisen ”En för alla – Alla för GAIS” så anser i alla fall jag att det här tramset måste upphöra. Nu är jag naturligtvis fullt på det klara med att min lilla röst inte kommer att få detta som jag upplever som ett problem att upphöra. Men nu har jag i alla fall sagt vad jag tycker.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Szofia said, on mars 1, 2007 at 23:34

    Jag sa också vad jag tyckte.


Kommentera

