stoppa matchen

Värderingar och övningar.

Posted in Jobb, musik: by Micke on november 23, 2006

Igår var det utbildningsdag på jobbet. Vi skulle lära oss det delikata ämnet ”konflikthantering”. Den som höll i utbildningen kom från ett företag som normalt ordnar kurser för telemarketingsäljare så det var en lätt modifierad variant av deras standardkur vi fick oss till livs igår. Jag har ingen aning om hur mycket den här kursen har kostat mitt företag att köpa in men jag konstaterade snabbt att jag redan är en jävel på att lösa konflikter med kunder. För att överleva i supporten så måste man använda varenda knep i boken och även hitta på en del egna för annars blir man slukad levande av krävande kunder. Massor av utbetalade pengar till en konsultfirma för att under några timmar bekräfta det vi redan vet. Lysande affärsidé det där, att sälja in självklarheter för dyra konsultarvoden. Helt bortkastat var det ju inte då vi faktiskt fick sitta och dela erfarenheter med varandra. Det hade vi ju kunnat klara av utmärkt utan dyrt utbildningmaterial.

Efter lunch fortsatte vår utbildningsdag med lite pedagogiska värderingsövningar. Kortfattat gick det ut på att värdera och diskutera vilka grannar man skulle kunna tänka sig att ha. Man fick välja två av åtta arketyper som alla hade en klar brist. Jag propagerade självklart för att ”Arbetaren” som stjäl på jobbet och ”Flickan” som är före detta prostituerad skulle få bo granne med mig. Jag var hyffsat ensam om den ståndpunkten då de flesta ville ha Direktören, rik och viktig, samt Missionären, präst och moralist. Det blir lätt så att en sån här övning blir en aning politiserad och extrem. Debattens vågor gick höga och vissa mindre kloka uttalande gjordes från alla inblandade. Jag har väl ytterligare manifisterat min roll som ”Vänsterextremisten” på min arbetsplats. Jag undrar om någon skulle vilja ha mig som granne.

Att slippa sitta i svaret en hel dag gjorde det värt hela mödan. Slutsatsen får bli att man kanske ska hålla inne med vissa värderingar om äganderätt när chefen sitter och antecknar vad som sägs.

Och nu till något helt annat…

Det verkar som att Skinny Puppys nya giv är på gång. Dom släppdatum som har dykt upp på diverse nätbutiker och nyhetssidor varierar med några dagar men i slutet av Januari blir det tydligen av. Plattan ska heta ”Mythmaker”. Enligt lite snack på nätet från några inblandade i produktionen så verkar det tyckas att den här plattan innebär någon sorts comeback till ”formtoppen”. Vi får se vad det betyder i slutändan men jag personligen välkomnar mer än gärna ett tyngre och mer skitigt sound om det är det som ”formtopp” betyder. Förra plattan var helt okej och innehöll några fantastiska spår men var inte lika dräpande bra som jag ville att den skulle vara. Självklart äger TGWOTR det mesta där ute men är i Skinny Puppy sammanhang ett ganska svagt vax. Nu har jag börjat gå i den klassiska fällan att börja bygga någon sorts förväntning inför det här släppet. Hur som haver, det ska tydligen bli turné också och om plattan floppar musikaliskt så kan man förhoppningsvis se Skinny på en scen nära mig framåt sommaren som lite plåster på såren.

mythmaker-mns.jpg

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eversti said, on november 24, 2006 at 03:21

    Konflikter kan inte hanteras, de kan bara lösas.

  2. kevlarsjal said, on december 6, 2006 at 20:42

    Njä, Skinny Puppy föll mig inte alls i smaken när jag blev tillsagd att tanka hem ”Tin Omen” och ”Who’s Laughing Now?”. Så jag står nog över den releasen.

  3. trettinian said, on december 6, 2006 at 21:06

    Pja, jag brukar inte döma ut ett band genom att lyssna på två låtar. Men visst, dom är lite egna och jag förstår att man inte tillgodogör sig skiten direkt.


Kommentera

