stoppa matchen

Strejk och jävelskap.

Posted in Politik by Micke on november 16, 2006

Igår strejkade jag för första gången i mitt liv. SAC hade inför gårdagen varslat en politisk strejk i ett försök att få stopp på den kommande slakten av vår kära a-kassa. Vart jag står i den frågan behöver inte förtydligas närmare och andra har redan förklarat bättre än vad jag klarar av varför borgarnas angrepp på oss arbetare kan likställas med att straffknullas av ett bollträ med fastlimmat glaskross på, så det tänker jag inte skriva om här. Däremot följer en liten redogörelse från min första strejk.

Vi började dagen med en liten snabb blockad mot Svenskt Näringsliv som huserar i Brunnsparken här i Göteborg. Det blev en del bra konfrontationer med arbetsköpare som var riktigt griniga. Roligast var nog den turkosklädda tanten som började släppa in folk genom en annan ingång. Hon blev helhispig när vi började följa efter henne och ställde oss i vägen vart hon än gick. Hotet om polis från hennes sida var ju klart överflödigt då snuten redan var på plats. Efter det drog vi vidare till ett städbolag(?) som tydligen är as. Bolaget ska ha sparkat en kvinna som var mammaledig.  Där behövde vi inte ens göra jobbet själva då ytterdörren illa kvickt låstes när vi ställde upp utanför fastigheten. Efter en stund dök det upp en 50plus gubbe som naturligtvis blev rosenrasande över våran fräckhet. Antidemokrater var vi minsann och hans ärende var ju så mycket viktigare än våran ”lilla konflikt”. Roligast med gubben var att poliserna fick be honom lugna ner sig och be han låta polisen sköta sitt jobb. Efter det rullade vi vidare mot kommunförvaltningen. Dom fick en blockad för att det är en av dom arbetsköpare som kommer tjäna mest på regeringens skrevsparkar mot arbetarna.

Jag och Johannes ligger verkar ligga på en helt annan militansnivå än många som vi gjorde aktioner med igår. Självklart ställer folk bara upp på saker som dom själva tycker är okej. Många tycker förstås det är obehagligt att hamna i en situation där man helt plötsligt kan hitta sig själv bråkandes med polisen. Själv tycker jag nivån igår var aldeles för ”mesig”. Så fort snuten gav blockaderna en order så fick polisen som dom ville. Självklart förhalades alla beslut, vi kanske inte lyssnade direkt och så vidare men för polisen var det inget svårt jobb att häva blockaderna. Min hållning är att antingen har man en blockad eller så har man det inte. Om vi tillexempel hade kommit överens om innan att vi skulle bryta när polisen började dra i oss så hade i alla fall jag ställt upp på en sådan nivå. Det jag tar med mig den här gången är att jag i fortsättningen ska se till att skaffa mig full koll på vad som förväntas uppnås och hur långt jag och mina kamrater är beredda att gå vid varje aktionstillfälle. Den direkta aktionen blir snabbt väldigt meningslös om man inte kan tänka sig att i alla fall ta en gnutta repression. Dock vill jag ge alla som var ute tillsammans med mig igår en stor eloge ändå. Det stora flertalet gör ju ingenting. Vi höll inte käften, vi gjorde så gott vi kunde och framförallt så försökte vi i alla fall.

Klockan 18 var det samling för den stora demonstrationen som SAC arrangerade. Jag och J blev tillfrågade om vi kunde tänka oss att bära frontbanderollen och det ville vi . Själv trodde jag demon skulle bli en angelägenhet för dom närmast sörjande och jag räknade kallt med en ganska fiaskoartad manifestation. Ibland älskar jag att bli motbevisad och det blev jag igår. 2000 förbannade personer hade tagit sig till samlingen och ett maffigt tåg ringlade sig uppför avenyn. Demon var det som i slutändan gjorde min första strejkdag någonsin till något att vara stolt över. Nöjd blir jag ju inte fören borgarasen fördrivits ur landet med högrepar och facklor men jag kände i alla fall en viss tillfredställelse igår när jag väldigt sliten  tog vagnen hem på kvällen.

Idag när jag kom till jobbet trodde jag att jag skulle hitta en arg gubbe i mitt schema som betyder ”ogiltig frånvaro”. Förvåning uppstod när jag insåg att jag blev lagd som ”tjänstledig” istället. Jag vet inte om det är så att man som standard är ”tjänstledig” när man strejkar från min arbetsplats men det ser ju onekligen bättre ut i referenserna än ”ogiltig frånvaro”.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Sara said, on november 30, 2006 at 11:03

    Man blir stolt och patriotisk, Micke!


Kommentera

