stoppa matchen

Tinitusfestival och en djävla helg.

Posted in Allmänt, musik:, vänner: by Micke on oktober 30, 2006

Håhåjaja. Då sitter man på jobbet igen. Lagom spräckt efter en intensiv festhelg i fiendeland. Kalabaliken började redan i fredags då jag, Olle, Johannes och Olga satte oss i berlingon för färd norrut. Framme i Stockholm kamperade vi hemma hos en kompis till Olle som bor ute i Fittja. Där snackades det en del skit om svensk film i allmänhet och Göta kanal 2 – Kanalkampen i synnerhet.

Det var på lördagen det skulle hända. Vi utökade horden med Love, Oskar och Nyggo. Sprit inhandlades, sushi säkrades och festandet kunde starta. Efter några timmars supande så skulle jag möta upp med en kompis till mig, Mago, som varit vänlig nog att ordna biljett till mig. Att snurra runt själv på söder utan att hitta så bra är ganska spännande. Det gick dock bra den här gången och med biljett i näven återvände jag till förfesten. Planen var att gå till själva festivalen och vara där vid klockan 22 för att se på front 242. Efter tre timmars väntan så börajde man bli lite frustrerad och grinig. Dessutom började jag bli rejält packad vid det laget. Tydligen var det tekniskt strul som försenade väckelsemötet men efter mycket om och men så gick då äntligen front på scen. Det var helt otroligt överjävligt bra. Jag är fortfarande helt knockad av upplevelsen. Helt okej ljud, bra låtval, snygg grafik på storbildsskärmen och ett jävla röj. Jag har läst en del internetkommentarer om att det skulle vara ”teknofierade” versioner av låtarna som spelades och att det då per automatik skulle vara något dåligt. Jag håller inte med. Det var exakt så bra som jag ville att det skulle vara. Enormt bra helt enkelt.

Efter front242 skulle då mitt favoritband för kvällen spela. Nitzer Ebb. Efter urladdningen på arvika i somras så hade jag ju redan en aning om hur det skulle bli. Tyvärr så gjorde den sena speltiden, 02:30, att man inte var på topp direkt. Dessutom hade bandet en del tekniska problem. Verkar ha berott på någon sorts kortslutning eller glapp någonstans. Det var väl inget som störde sådär enormt men att ”Join in the chant” inte kunde slutföras var ganska frustrerande. Jag hade roligare på arvikaspelningen men jag tycker ändå det här gigget var bättre om man jämför rakt av. Intimare lokal, bättre ljud och större förväntningar som i stort infriades gjorde att jag verkligen njöt i fulla drag.

På söndagen vaknade jag tidigt som fan med riktigt grov bakfylleångest. Det var så illa så jag var tvungen att ta en promenad för att pressa ur mig den värsta bakfyllan. Så jag snurrade runt på söder ett tag. Viktigt besök vid La Mano-monumentet över de spanienfrivilliga och en kaffe på 7eleven löste det mesta. Lunch på Chutney och hemfärd lite senare.

Den här helgen var precis vad jag behövde. Lite semester från galenskaperna i Göteborg. Det var dessutom jävligt trevlig att hänga runt med alla som var med på den här lilla chartern. Mycket manlig gemanskap i bodyns tecken. Plus Olga då, men hon skötte sig bra hon med. Nästa tripp verkar bli Cat Rapes Dog i Lund framåt jul. Ännu bättre då är att det bara ett band att kolla på. Alltså kan man fokusera mer på kärnverksamheten (fylla och svineri).

Här tänker jag gnälla ur mig som fan på Tinitus som arrangemang och vilka brister jag tyckte var extra tydligt och smärtsamt. Det är inte okej att låta publiken vänta i tre timmar utan någon förklaring. Plötsliga omplaceringar i spelschemat för att publiken inte ska stå görlös försöktes det med men The Hacker var verkligen helt ointressant. Jag förväntade mig naturligtvis inte att allt skulle flyta helt smärtfritt men jag tycker väntetiden blev orimligt lång. Nu vet jag även att arrangörerna verkligen försökte lösa problemet. Det kan verkligen inte vara lätt när det visar sig att att trumset inte kommit fram. Men framförhållning på att få dit grejerna i tid kanske kan vara något till nästa gång.

Nitzers tekniketsrul är egentligen helt oförlåtligt. Uppenbarligen var elförsörjningen underdimensionerad. Det stinker brist på rutin och planering i det fallet. Enligt utsagor på andra internetforum ska nitzers problem handlat om en utspilld drink. Herregud. Då ser man till att fixa det. Är det något jag har lärt mig under mina år som konsertroddare på Valhall i Falun så är det att man får fan se till att ha ordentlig elförsörjning och system som klarar av den inkopplade utrustningen. Om en hel konsert stannar av på grund av lite utspilld vätska så är det ju uppenbarligen något som har brustit i planeringen. Om all utrustning varit lika kass rent historiskt så hade vi haft någon rock n roll att prata om. Det ska sullas och svinas på konserter!

Så. Hemma igen och jävligt nöjd. Nu vill jag se Skinny Puppy igen.

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tez said, on oktober 30, 2006 at 12:31

    Ja, det var gött det där. Bra rutet på slutet också.
    Men nån vidare ”teknofiering” av Front-låtarna märkte aldrig jag av.

  2. Marskin Ryyppyy. said, on oktober 30, 2006 at 15:42

    Var The Hacker där? Var han dålig? Detronisering, detronisering…

  3. trettinian said, on oktober 30, 2006 at 15:46

    Jodå, The Hacker var där. Inte särskilt dåligt eller så men jag var inte intresserad. Hörde några låtar men både han och publiken var ganska tam.


Kommentera

