stoppa matchen

Politisk identitet.

Posted in Politik by Micke on oktober 6, 2006

Hujedamej. Sliten som en begagnad kvarnsten ger jag mig i kast med en utmaning från min gode kamrat Johannes som han skickade till mig för ett tag sedan.

1) Politisk ideologi du förespråkar?

Anarkism. Det finns säkert massa fina ord man kan lägga till före och efter ordet anarkism som beskriver exakt vilken sorts anarkist jag är. Jag gillar organisering och kollektiva lösningar. Ordning och reda. Kanske låter som en paradox i vissas öron men jag ser ingen motsättning i frihet och stark organisation.

2) Politisk ideologi du föraktar mest?

Pest = Fascism , Kolera = Kapitalism. Och jag väljer kolera. Jag anser att fascismen är en variant av kapitalism och jag föredrar att gå till roten med det onda. En heilande nasse på stan är möjligtvis ett hot på individnivå men kapitalismens skövling av den arbetande klassen är ett hot mot allt och alla.

3) Materialist eller idealist?

Materialist. Allt är mätbart och det finns en förklaring. Därmed inte sagt att ideologi inte är viktigt.

4) Plikt- eller konsekvensetik i politiken?

Vad i helvete betyder det? Men jag är nog lite av en pliktperson. Jag gillar när man gör saker för att det är rätt.

5) Politiskt uppvaknande?

Det började som en liten skakning någon gång på högstadiet då jag gick omkring och kallade mig kommunist. Efter något år tog jag mig samman och började omfamna syndikalismen samt gick med i SUF. På den vägen är det. Efter några studiecirklar om gubben Marx och kamrat Bakunin trodde jag mig vara redo att lösa världens problem.

6) Politisk detour?

Under några svaga veckor för lite mer än tio år sedan tyckte jag att Ultima Thule var ett bra band. Jag skäms som en hund över det. Och jag tycker att vissa element hos liberalismen, den gamla socialliberala skolan, har vissa sympatiska element. Det är också pinsamt.

7) Enskild person som påverkat dig politiskt?

Det är en del. Ingen nämnd ingen glömd.

8 Bok som påverkat dig mest politiskt?

Jag kom ihåg en pretantiös liten skrift med namn ”Anarkismen” skriven av någon fransman. Den tyckte jag var bra att sitta med på fik för att se svår ut. Kropotkins memoarer, En anarkists minnen, tycker jag väldigt mycket om. Kanske för att den handlar så lite om politik.

9) Största bristen i den politiska ideologi du förespråkar?

Att den av omvärlden upplevs som väldigt naiv. Men jag kontrar med att det är det stora flertalets tro på kapitalismen och den rådande världsordningen som är naiv.

10) Viktigaste enskilda politiska frågan?

Den arbetande klassens medvetenhet om sin egen roll i det system vi har idag. Visst kan folk jobba volvo, vända burgare på McDonalds och sånt men man ska alltid fråga sig vem det är som tjänar på det arbete man lägger ner. Det är väldigt sällan en själv och ens kamrater.

Kommentera

