stoppa matchen

Yes! Champions League 2008!

Posted in fotboll:, GAIS by Micke on september 12, 2006

GAIS

GAIS slog lite överaskande Djurgården borta med 2 mål mot 0 igår. Underbart. Efter en ganska trasslig period de senaste omgångarna så var den här trepoängaren jävligt skön. Ju mer poäng grönsvart lägger bakom sig och kvalhelvetet desto bättre. Men ÖIS, Häcken och Öster verkar nästan ha parkerat därnere nu och så bra som GAIS är iår ska det ju inte vara någon fara. Om det inte vore just GAIS vi pratar om. Boken Förbannade GAIS förklarar på ett fint sätt varför jag ändå har en liten nagel av oro i magtrakten. Vi har en jävla myt att vårda i grönsvart. En förbannad myt.

Nu har ju DIF ett väldigt dåligt hemmafacit iår men att slå svenska mästarna på bortaplan är stort. Är väl första gången sen typ 1973 vi har lyckats slå de blårandiga i deras egen borg. Dessutom har ju Djurgården ett starkt gaishat. Det ska tydligen ha varit något kval till allsvenskan där i det dimmiga 80talet som hatet mellan klubbarna cementerades. Det lustiga är ju att DIF slog oss då så jag har ingen aning om varför hatet mot GAIS blev så stort. Men jag konstaterar lugnt att det är ömsesidigt. Det gör segern ännu skönare.

Det här med att gilla vissa lag är lite kul. För mig så är det nästan lika viktigt att dom lag jag inte gillar går dåligt. Jag njöt i stora drag när Real Madrid inte fixade 3 poäng i inledningen av La Liga för någon vecka sedan. Eller när AIK åker och förlorar borta mot till exempel Kalmar. Det är nästan lika viktigt för mig som när GAIS eller FC Barcelona går bra. Men bara nästan.

Kommentera

